Anneli Egestam bjöd in CEVT och Stefan Lundin till årets mingel. Foto: Åsa Hedlund

CEVT på Göteborgsminglet

Volvo Cars och Geelys utvecklingsbolag CEVT intog en särställning vid årets upplaga av Göteborgsminglet och fick berätta om sin rekordsnabba expansion. Dessutom bjöds på en Linkedin-station där deltagarna fick tips om hur man vässar sin profil.

Cecilia Träff och Helena Hartzell från Prové i samtal med Cecilia Wennergren, Poolia th. Foto: Åsa Hedlund

Cirka 200 personer från olika branscher minglade för framgång över en frukost på Clarion Hotel Post för att skapa nya affärskontakter genom personliga möten.

–Till Göteborgsminglet går man inte för att sälja, här finns ändå ingen som kommit hit för att köpa, säger Anneli Egestam, kvinnan som genom sitt företag Egestam Marketing står bakom Göteborgsminglet, som blivit en tioårig årlig begivenhet.

–Här bokas det istället möten med dem man vill lära känna bättre för att se om man kan hitta nya gemensamma affärsmöjligheter.

Anneli Egestam konstaterar att deltagarna i Göteborgsminglet genom åren blivit allt bättre på att nätverka och att de har rätt inställning när de kommer.

–Men glöm inte att följa upp dina nya kontakter efter minglet, uppmanar hon alla deltagare. Avsätt tid för att följa upp vad ni pratat om, boka möten, skapa kontakt på Linkedin.

Företagslotsarna Sam Friberg och Torbjörn Kvarefelt hjälper företag till rätt kontakt bland stadens förvaltningar.

Snabbväxande företag

CEVTs kommunikationschef Stefan Lundin och hans HR-kollegor var på plats och presenterade bolaget och det kompetensbehov man har. Företaget som bildades när kinesiska Geely köpte Volvo Cars har på kort tid kommit upp i 3000 medarbetare, vilket visar att Göteborg fortfarande gäller inte bara för produktion utan i högsta grad också för utveckling.

Göteborgs Stads Företagslotsar medverkar i Göteborgsminglet år efter år:

–När vi startade upp Lotsfunktionen i Göteborg 2012 beslöt vi att vara mer aktiva och synas mer ute bland företagen genom att medverka på redan befintliga mässor och event. Budskapet från oss är att det ska vara lätt att driva företag i Göteborg, säger Sam Friberg, en av företagslotsarna.

Clarion Hotel Posts vinterträdgård används ofta för mingel-tillställningar. Foto: Åsa Hedlund