Katrin Sandberg t v berättade om Storytelling vid Anneli Egestams entreprenörsdag. Foto Åsa Hedlund

Det gäller att hitta sin story

Anneli Egestam sprider inspiration och energi bland entreprenörer, företagsledare och andra driftiga människor. Entreprenörs- och Ledarskapsdagen i Göteborg samlade minst 150 entusiastiska personer kring temat storytelling.

–Jag vill få människor att mötas, inte bara vara på samma plats, säger Anneli Egestam, som är projektledare, moderator och arrangör av mäss- och mingelskola. I 13 år har hon arrangerat Entreprenörs- och ledarskapsdagar i bland annat Göteborg för att inte tala om alla Göteborgsmingel-evenemang hon stått för under en lång rad av år.

–Alla har vi en story. Det gäller att hitta vad man har att berätta och att använda det i sin marknadsföring.

Så var också Storytelling temat för Entreprenörs- och Ledarskapsdagen på Park Avenue den 23 oktober. Utöver rikligt med tid att mingla, spana in medverkande företags montrar och knyta kontakter bjöd kvällen på tre framgångsrika föredragshållare, alla med spännande berättelser att förmedla.

Linda Jöfelt t v driver modeföretaget Dughult of Sweden. Foto: Åsa Hedlund

Konsten att beröra

Katrin Sandberg, som nyligen gett ut boken ”Hitta din sanna story”, som handlar om kraften i den egna livsberättelsen, beskrev hur man gör ett varumärke personligt.

–Det gäller att hitta det som är unikt för en själv, att leta efter det som ger superkrafter. Det är det man ska bygga sin verksamhet på. Det är lättare att ta till sig en story än att ta till sig information. Alla har något unikt som ingen annan har. Alla bär på en skatt. Konsten är att beröra med hjälp av sina superkrafter, en medveten paketering och kanske ett enda ord, som beskriver allt.

–Avgörande är att det är autentiskt och äkta. Ett sätt att hitta sin autenticitet är att hitta sin superkraft, att hitta det man älskar att vara, att göra, det som man gör med lätthet, hög energi och flow. När vi är tända ger vi andra energi.

–Kommentaren som säger allt vad jag står för lyder: Hur ska jag veta vem jag är om jag glömt bort vem jag var. Det gäller att hitta kärnan i sig själv.

Alkoholfritt vin och hållbart mode

Moa Gurbuzer är en annan person som gjort affärer av vad hon innerst inne stod för och som 2016 fick Stiftelsen IFS utmärkelse Årets Nybyggare/Nystart. Hon driver företaget MRG Wines, som tillverkar alkoholfritt vin. Hon gick från en anställning vid 57 års ålder för att förverkliga en affärsidé och har lyckats få en av världens främsta champagneexperter att medverka i produktionen av exklusivt högkvalitativt alkoholfritt vin. Detta genom att förena traditionellt hantverk med modern teknik och svenskt entreprenörskap.

Den tredje entreprenören att förverkliga sin dröm var Linda Jöfelt, som driver modeföretaget Dughult of Sweden, som hon startade i mogen ålder utifrån ett genuint intresse för sömnad och svensk produktion i hållbara material och som på mindre än ett år fick leverera till Kronprinsessan Victoria.

GÖSTA LÖFSTRÖM

Moa Gurbuzer t h levererar alkoholfria kvalitetsviner. Foto: Åsa Hedlund