Göteborg får sina första helt eldrivna ledbussar

Eldrivna ledbussar i Göteborg

I juni utökas trafiken med elektrifierade bussar i Göteborg. Två helt eldrivna ledbussar i prototyputförande ska testas på en del av linje 16, som har hög turtäthet och ett stort antal resenärer.

Försöken bedrivs inom ramen för ElectriCity-samarbetet, som sedan 2015 kör elektrifierade bussar i demonstrationstrafik på linje 55 i Göteborg.

– Genom att utöka demoarenan och testa el-ledbussar med hög kapacitet på en linje med många resenärer kan vi ge fler göteborgare ett attraktivt alternativ till den egna bilen. De nya eldrivna bussarna är betydligt tystare än dieselbussar, helt utan avgasutsläpp och utformade för att ge en smidig och bekväm resa. Det blir också ett viktigt underlag inför beslut om framtida satsning på elbussar säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafik.

De två nya bussar som tas i bruk i sommar är 18,7 meter långa ledbussar med plats för upp till 135 personer varav 38 sittande. Bussarna är bland annat utrustade med fyra dubbeldörrar, stora fria golvytor och ergonomiskt utformade ledstänger, handtag och ryggstöd för stående passagerare. Formgivarna har också fokuserat på att skapa en färgstämd interiör med väl avvägd belysning. Tanken är att ett stort antal passagerare snabbt ska kunna kliva på och av vid varje stopp, samtidigt som resan ska bli så behaglig som möjligt. Ombord finns gratis wifi, möjlighet att ladda mobilen och utökad trafikinformation.

Två laddstationer

Förutom fordonen har ett tydligt fokus varit att utveckla informationen ombord på bussarna där nya typer av skärmar både in- och utvändigt kommer att testas. Utöver detta kommer hållplatserna vid Eriksbergstorget och Lindholmen att få nya väderskydd. På två hållplatser, Eriksbergstorget och Sahlgrenska, kommer laddstationer att finnas. Laddstationerna baseras på det gemensamma gränssnittet OppCharge, som innebär att de kan användas även av elbussar från andra tillverkare.