Tunneln får fyra filer motorväg och dubbelspår. Ill: Femern A/S

Fehmarntunnel tidigareläggs

Den planerade tunneln mellan Danmark och Tyskland under Fehmarn Bält kan komma att börja byggas om ett år. Och stå klar om knappt tio år. Det blir världens längsta sänktunnel, 18 kilometer lång med fyra filer motorväg och dubbelspår för tåg.

Det uppger Nytt från Öresund. Tidigare byggstart var planerad till sommaren 2020 och förbindelsen mellan Rødby och Puttgarden väntar fortfarande på ett godkännande från tyska förvaltningsdomstolen. Det efter invändningar från miljöorganisationer i landet.

Bygget skulle kunna fördröjas om domstolen anser att dokumentation saknas. Men Holger Schou Rasmussen (Socialdemokraterne), borgmästare i Lollands kommun och ordförande för Femernbælt Development, är inte orolig:

Väl genomlyst

– Det här projektet är det mest genomarbetade och genomlysta i Danmarks historia så det kan knappast vara någonting som inte har framgått ordentligt genom alla de utfrågningar som har varit, säger han till dr.dk.

Efter att ha mött ett flertal motgångar tidigareläggs nu istället byggstarten av Fehmarn Bält-tunneln. Bygget av den 18 kilometer långa fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland är kostnadsberäknat till 40 miljarder SEK.

Fehmarn Bält-förbindelsen ska ersätta färjan Rødby – Puttgarden. Ill: Femarn A/S