Den första helt eldrivna lastbilen för kommersiellt bruk. Foto: Volvo Lastvagnar

Första helt eldrivna lastbilen

Volvo har presenterat sin första helt eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, för bland annat distribution och soptransporter i stadstrafik. De första exemplaren ska, inte helt förvånande, rulla i Göteborg.

Försäljning och serieproduktion av den nya lastbilen startar redan nästa år. Avsikten är att inta en tätposition när det gäller elektrifierade godstransporter i städer.

– Vi är oerhört stolta över att presentera den första i raden av helelektriska Volvo-lastbilar, redo för reguljär trafik. Nu gör vi det möjligt för städer som eftersträvar en hållbar stadsutveckling att dra nytta av de fördelar som elektrifierade lastbilstransporter ger, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson.

Möjligheter även nattetid

Med bättre luftkvalitet och mindre buller i staden blir det möjligt att planera för bebyggelse och infrastruktur på ett friare sätt än idag. Samtidigt kan transporterna effektiviseras. En eldriven lastbil utan avgasutsläpp kan användas i inomhusterminaler och miljözoner. Den låga ljudnivån skapar möjligheter att utföra fler uppdrag nattetid och därmed avlasta gatunätet under dagen. Redan idag för Volvokoncernen en dialog med städer och kommuner för att se över regleringar och lagstiftning med syfte att möjliggöra en förflyttning av godstransporter från dagtid till kvällar och nätter.

Bakom Volvo Lastvagnars erbjudande finns Volvokoncernens samlade kunnande när det gäller elektrifierade transportlösningar. Systerföretaget Volvo Bussar har sålt över 4 000 elektrifierade bussar sedan 2010. Tekniken som används för framdrivning och energilagring i Volvo FL Electric är väl beprövad redan från start och stöttas av Volvo Lastvagnars omfattande nätverk för försäljning, service och reservdelsförsörjning.

De första exemplaren av Volvo FL Electric sätts nu i trafik hos kunder i Volvo Lastvagnars hemstad Göteborg. De två första exemplaren av Volvo FL Electric kommer att gå i trafik hos avfalls- och återvinningsföretaget Renova och åkeriet TGM.

Fakta Volvo FL Electric

*Helt eldriven lastbil för distribution, soptransporter och andra uppdrag i stadstrafik med totalvikt (GVW) på 16 ton.

*Drivlina: Elmotor med 185 kW maxeffekt/130 kW kontinuerligt effektuttag, växellåda med 2 växlar, kardanaxel, bakaxel. Maximalt vridmoment elmotor 425 Nm. Maximalt vridmoment bakaxel 16 kNm.

*Energilagring: 2 –6 litiumjonbatterier med totalt 100–300 kWh.

*Räckvidd: Upp till 250 km.

*Laddning: AC-laddning via elnätet (22 kW) alternativt snabbladdning via CCS/Combo2 för upp till 150 kW.

*Laddningstid: Från tomma till fulladdade batterier; snabbladdning 1-2 tim, nattladdning ca 10 tim. Avser 6 batterier.