Hon arrangerar kammarmusiken

Karin Dornbusch med repetitionerna av Henrik Goldschmidts "Escape" bakom sig i Apelrydsladan. Foto: Gösta Löfström

Karin Dornbusch med repetitionerna inför uruppförandet av Henrik Goldschmidts ”Escape” bakom sig i Apelrydsladan. Foto: Gösta Löfström

Karin Dornbusch är konstnärlig ledare för Båstad Kammarmusikfestival för nionde året i rad. Evenemanget har en imponerande 23-årig historia. Årets upplaga bjuder på 40 musiker/artister från nära tio länder i inte mindre än 23 konserter. 4000 biljett är sålda.

–Årets tema är Drömmar. I år har jag äntligen fått med harpa. Dess ofta drömska karaktär och framför allt franska impressionistiska repertoar bidrog starkt till att Drömmar blev årets tema, säger Karin Dornbusch.

Själv är hon klarinettist, uppvuxen i Stockholm och utbildad i Berlin och Basel, och bosatt i Basel. I stort sett hela året arbetar hon, utöver att hon spelar och undervisar, med att komponera kammarmusikfestivalen. Det kräver stor musikalisk kunskap, kännedom om duktiga musiker och känsla för hur de och musikvalet ska kombineras under fem intensiva dagar i Båstad varje sommar. Det ska både bli ett varierat och spännande program med gammalt och nytt för publiken, god spridning på framträdandena för artisterna och inte minst möjlighet att repetera och spela sig samman när man ofta träffas för första gången.

Karin Dornbusch spelar klarinett. Foto: Gösta Löfström

Karin Dornbusch spelar klarinett.

–Det ligger mig nära om hjärtat att presentera udda instrument och olika musikinfluenser. Jag har länge haft i åtanke att bjuda in den kinesiske shengspelaren Wu Wei, som jag hade nöjet att spela ihop med för några år sedan. När jag fick idén om drömtemat insåg jag hur passande det var att presentera shengen med dess unika förmåga att skapa sfäriska, drömlika klanger just i år. Wu Wei blir därmed kanske det mest exotiska i årets festival.

Årets profil

Årets tonsättarprofil blir för övrigt Dai Fujikura, som inte är så känd i Sverige, men som just nu gör karriär i Europa. Han beskrivs som en av den yngre generationens mest eftertraktade tonsättare. Olika verk av Fujikura framförs under alla festivaldagarna.

–Hans musik är varierad och av egen erfarenhet kan jag säga att den är rolig och utmanande att spela, säger Karin Dornbusch.

Som vanligt blir det både direktsänd konsert i radions P2 från Båstad Kammarmusikfestival (alltid veckan efter Midsommar) och inspelning av konsert för radiosändning senare.

Festivalen avslutas på lördagen i Apelrydsladan med en lång och fullmatad konsert med verk av bland andra Bach, Mozart, Dvorak och Debussy. Därtill bjuds på ”överraskande teatraliska inslag, moderna tongångar och exotiska klanger” som det står i programboken.