Elux Delmurat med pojkvän och modeller. Foto: Henrik Bengtsson, Imaginära

Lovalot vann Fashion Award

Varumärket Lovalot och Elux Delmurat vann Show up Fashion Award 2016 vid Textile Fashion Center i Borås. Elva finalister medverkade på Marketplace Arena när den sjunde upplagan av tävlingen avgjordes.

Lovalot av Elux Delmurat vann med följande motivering från juryn:

”Med en innovativ och interaktiv designprocess som engagerar och ger mervärde för kunden skapar denna designer en kollektion som fångar minnet av sommarens ljus och ger trygghet i det svenska vintermörkret”.

Lovalot beskrivs som ett street-orienterat märke med hög användbarhet. Signifikant för plaggen är digitaltryckta mönsterbilder och en minimalistisk estetik som blandas med influenser från samtida konst. För närvarande produceras plaggen i limiterad utgåva som en del i företagets hållbarhetsstrategi. Varumärkets vision är att skapa en ny skandinavisk look med influenser från fjärran östern.

Priset består bland annat av 100 000 kronor finansierat av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, 30 timmar konsultation i Branding and Communication med Beyond Communication, 30 timmar konsultation från idé till produktion med Nordisk Designskola/Proteko, kontorsplats i Fashion Gallery hos Marketplace Borås under ett år, eget kontor i lokaler utformade som en kombination av ateljé och butik, där vinnaren även kan sälja sina produkter, utbildning med mera, totalt till ett värde av 350 000 kronor.

Show Up Fashion Award är en årlig nationell tävling för lovande modeentreprenörer som ser en professionell framtid inom branschen.

Övriga pristagare: Andra priset gick till Lazoschmidl, med följande motivering:Med en kreativ process som får ta plats skapas ett innovativt intryck och en nytänkande affärsmodell. Produktion “on demand” ger ett nytt hållbart förhållande mellan varumärke och kund. Tredje priset gick till Carls Bernsten, med följande motivering: Ett tydligt koncept som ger ett lättburet och feminint uttryck med stor kommersiell potential.