The westen approach bridge with traffic and Peberholm in background

Öresundsbarriär kostar miljarder

Öresundsbron skapar enorma möjligheter men dansk och svensk ekonomi förlorar cirka en miljard danska kronor årligen enbart på tre av många olösta gränshinder. Öresundsregionens skulle kunna fördubbla sin tillväxt på tio år.

När Öresundskommittén, Nordiska ministerrådet och Nordiska rådet bjöd in till konferensen ”Færre grænsehindringer – mere vækst!” (Färre gränshinder – mer tillväxt!) på Christiansborg blev det i skuggan av nya siffror som visar att dansk och svensk ekonomi går miste om minst en miljard danska kronor årligen genom att inte lösa endast tre av uppemot ett femtiotal gränshinder. Det visar beräkningar som Copenhagen Economics har gjort för Öresundskommittén och Øresunddirekt.

Men Folketingets delegation i Nordiska rådet kommer att bromsa kommande gränshinder i ett nytt förslag, som vill säkerställa en servicekontroll som ska bromsa nya gränshinder i Norden. Kontrollen ska ske innan förslagen läggs fram i Folketinget. Nya beräkningar visar bland annat att:

*Öresundsregionen går miste om en halv miljard för att icke EU-medborgare bosatta i Sverige förbjuds att arbeta i Danmark.

*Dansk och svensk ekonomi förlorar årligen 280 miljoner danska kronor på att tre av flera utbildningar inte godkänns över gränsen i Öresund. Här gäller beräkningen endast för elektriker, VVS-folk och lokförare, som inte kan söka arbete på andra sidan sundet. Även andra yrkesgrupper bromsas, och ungdomar på yrkesutbildningar kan i stort sett inte få praktik i Sverige.

*Att vara deltidsarbetande över gränsen för sundet för två olika arbetsgivare är idag omöjligt, och det kostar dansk och svensk ekonomi omkring 190 miljoner kronor årligen. Problemet är att man måste betala svenska arbetsmarknadsavgifter på en dansk lön. Det kan dock eventuellt lösas via EU.

”Tillväxten kan fördubblas

Gränshinder kostar sammanlagt långt mer än en miljard och i början av juni offentliggörs en slutgiltig rapport om totalt nio gränshinder.

-Det finns en enorm potential för tillväxt och välfärd, men vi kan välja mellan två scenarier: Antingen är vi nöjda som det är. Eller så tar vi bort barriärerna. Det sistnämnda skulle kunna leda till en fördubbling av Öresundsregionens tillväxt på tio år, säger Öresundskommitténs direktör Finn Lauritzen.

Danmark tjänar redan bra på svensk pendling. Enligt Öresundsbron har den sedan år 2000 gett ett ekonomiskt lyft på över 30 miljarder danska kronor. Bara under 2010 genererade pendlingen fem miljarder kronor i dansk tillväxt, och de svenska a-kassorna sparade 1,2 miljarder kronor i arbetslöshetsersättning.