Pontén gjorde succé i Borås

Det blev succé för Gunilla Pontén under modeveckan i Borås. Foto: Marie Louise Aaröe

Full fart och ständigt nya idéer och nya kollektioner. Det står fortfarande Gunilla Pontén för. Hon är det stora modeoraklet som rörde om under 1960-talet med sina vågade färgstarka modekollektioner. Och fortfarande har hon de som var unga då som ständiga kunder samtidigt som hon fångar dagens ungdom.

Vi befinner oss i modebutiken Örns i Borås, som är den butik i Västsverige som säljer Gunilla Pontén.

-Gunilla Pontén har sin givna kundkrets och det är så roligt med alla yngre som också  hittar hennes fantastiska plagg, säger Inger Johansson, ägare av Örns Modebutik. Jag har haft hennes kollektioner sedan 2008 och de har verkligen lyft min butik och även gett mig inspiration till andra spännande märken.

Gunilla Pontén var i Borås med anledning av Marketplace Borås stora modegala Show up Fashion Award 2011. Under tre dagar visades svenskt mode, hölls föredrag inom design och människor inom mode och design fick möjlighet att mingla, inte minst viktigt för alla studenter på Textilhögskolan i Borås och Nordisk Designskola.

Under tredje dagen visade Gunilla Pontén sin kollektion i samarbete med Örns med stor framgång.

Gunilla Pontén har sin trogna återförsäljare i Inger Johansson på Örns i Borås.

Alltid före sin tid

Vem är nu Gunilla Pontén? Hon rörde om 60-talet med sin design och hon var då också en mycket anlitad fotomodell. Vem minns inte hennes fantastiska ögon, de långa ögonfransarna som alla drömde om? De finns fortfarande kvar, kan jag konstatera under min intervju. Gunilla Pontén har alltid varit före sin tid, i alla fall i Sverige.

-Jag borde nappat på ett erbjudande jag fick i unga år från Paris, säger hon.

I dag är konkurrensen mycket stor. Det gäller att synas och vara med i TV-intervjuer och på visningar. Med sina 82 år hänger Gunilla Pontén verkligen med.

-Jag skulle vilja skapa kollektioner för både större och tunnare kvinnor. Vi människor har ökat i både vidd och längd samtidigt som det finns små kvinnor som måste hitta sitt.

Design innefattar mycket

-Sedan skulle jag gärna vilja designa praktiska föremål som brandsläckare och cyklar, massor med olika saker som fyller vår vardag. Exempelvis borde en brandsläckare finnas i varje hem. Förutom att den självklart ska fylla sin funktion bör den också vara snygg och passa in i ett hem eller på ett kontor.

-Arkitektur är också en viktig del som skulle kunna utvecklas mer. Precis som inom mode handlar arkitektur om att förhålla sig till former på olika sätt för att skapa harmoni samtidigt som den ska sticka ut.

-Med alla mina idéer måste jag leva 30 år till, säger Gunilla Pontén 82 år.

På min fråga hur hon håller sig så ung svarar hon:

-Jag har en tio år yngre man som håller mig ung, samtidigt som jag umgås med många yngre människor som ständigt inspirerar. Det värsta jag vet är fester där det bara är en åldersgrupp som samlas. Det är viktigt att skapa fester med olika åldrar, vi har så mycket att ge varandra.

Kvinnor måste våga mer

-Svart är alltid snyggt och ger många kombinationsmöjligheter. Det är en bra bas. Sedan är proportionerna mycket viktiga precis som passformen, sömnaden och hela balansen. Människor är inte raka. Kvinnor svänger ut på olika ställen. Det handlar om att skapa plagg som tar hänsyn till detta.

-Samtidigt måste det finnas en lekfullhet i plaggen och svenska kvinnor måste våga mycket mer än de gör i dag. Tillbehören är en annan viktig del som man kan leka med, sjalar, strumpor och huvudbonader, inte minst viktiga.

-Vi hade en fantastisk dag under Fashion Show Up, berättar Inger Johansson. Gunilla Ponténs visning gjorde succé. Hon har en hängiven kundkrets och de släpper henne inte. De kommer långväga ifrån för att köpa hennes kläder. Det roliga är att hon vänder sig till kvinnor som vågar ha en egen stil och som gärna vill sticka ut och då handlar det om alla åldrar, ung som äldre.

MARIE LOUISE AARÖE

Gunilla Ponténs kollektioner lockar många yngre kvinnor.