Storstilad parkvision för Malmö

Eksploria förväntas dra miljoner besökare till Malmö

En dröm, en vision, en discovery park. Så beskrivs Eksploria, en park, där underhållning, spänning och interaktiva upplevelser blir en trampolin för medvetenhet, kunskap och utveckling, en discovery park i världsklass.

Platsen är Svågertorp i södra Malmö. Målsättningen är en färdig park 2016. Då får Skandinavien en besöksattraktion i världsklass. Mottot är ”Save the world and have fun doing it”.

Parken planeras på en yta av 100 000 kvadratmeter med fyra huvudbyggnader som kommer att innehålla attraktioner som tematiserade åkattraktioner, interaktiva upplevelser, experiment och föreställningar inom teater, dans och musik. Därutöver planeras ett grönområde och ytterligare ett område för butiker, restauranger och ett hotell.

Eksploria ska vända sig till alla åldrar. Det handlar om underhållning samtidigt som samspelet mellan näringslivet och universitetsvärlden står i centrum, med målet att underhålla, engagera och utveckla.

Malmö positionerar sig

-Eksplorias affärsmodell bygger på att många aktörer i dagens samhälle vill hitta nya marknadsplatser där de kan nå fram till sina kunder. Den moderna turisten är krävande, söker upplevelser som också ska leda till en utveckling. Att bara bli underhållen räcker inte, säger Anna-Karin Eklund, VD för Eksploria Edutainment AB.

Anna-Karin Eklund är vd för Eksploria Edutainment AB

-Idén bygger också på att Malmö måste ta en position i regionen, Det finns i dag inte tillräckligt mycket i Malmöregionen som lockar människor till att uppehålla sig här. Nu har vi chansen att utveckla idén som har funnits sedan Öresundsbron kom till.

-Det här är ett internationellt hållbarhetsprojekt, som kommer att utnyttja spelmekanismer och åkattraktioner i en virtuell miljö. Elementen bygger på film, digitala inslag, cirkus Cirkör, allt förpackat som ett media-event. Men det ska inte bara vara underhållning. Här finns en tanke som ska kunna bidra till forskning, utveckling av näringslivet och en innovationsplattform i ständig förändring.

-Eksploria ska bli en magisk miljö i världsklass med målet att locka över en miljon människor per år. Det viktigaste är att skapa spänning och underhållning, säger Anna-Karin Eklund, men vi vill också att människor ska få med sig något när de går härifrån.

Många företag ligger bakom investeringarna i Eksploria, men fler behövs. Det fattas ett par miljoner kronor som måste fram till hösten 2012. Avsikten är att det första spadtaget ska tas 2014 för att en färdig park ska kunna öppna 2016.

Idéer från meriterad arkitekt

En person som haft förmånen av att vara delaktig i den skapande processen för Eksploria är Björn Ollner, arkitekt från KTH i Stockholm. Han flyttade efter examen till Vancouver i Kanada för att vidga sina kunskaper inom arkitektur och byggnation. Där deltog han aktivt i världsutställningen EXPO86 och lärde sig mycket om stora publika utställningar och tematiserade upplevelser. Med rollen som konceptuell idégivare för entréportaler, paviljonger, fontäner, skulpturer och interaktiva aktiviteter fick han till slut uppdraget att som delaktig projektledare bygga utställningen i USAs paviljong som handlade om rymden.

Björn Ollner är idégivande arkitekt för Eksploria

-Mitt stora intresse för designprocessen utvidgades senare till arbete med scenografi inom filmindustrin i Vancouver, vilken utgörs av många Hollywoodproduktioner för både långfilm och TV.

-I samband med att Öresundsbron byggdes lämnade jag in ett förslag till Malmö kommun om ett Science Center på Skåneslätten, ett gigantiskt skinande krackelerat ägg som låg i en vattenspegel i ensamt majestät med bron i bakgrunden med innehåll av allt som ett vetenskapligt Science Center bör ha, plus mängder med interaktiva stationer, där barn och vuxna kan lära om livets uppkomst, vår jord och allt som där hör till.

Lärdom och underhållning

-För drygt två år sedan fick jag höra talas om Eksploria och tog kontakt. Det visade sig att man haft mitt “Ägg” i gott minne. Jag fick träffa de ansvariga för projektet och vi diskuterade mina erfarenheter rörande stora utställningsområden, scenografi och interaktiva tematiserade stationer.

-Eksplorias mantra: “Save the world and have fun doing it” symboliserar för mig det absolut bästa man kan tänka sig i en blandning av lärdom och underhållning.

-Eksploria vill göra något helt nytt inom branschen för etablerade temaparker. Just blandningen av underhållning och den för oss absolut nödvändiga framtida gröna teknologin ger helt nya möjligheter till skapande och publik interaktion, beskriver Björn Ollner.

Fantasirik unik park

På Eksploria kommer man att kunna uppleva det senaste inom allomfattande vetenskap via modern teknologi genom virtuella verkligheter som ger besökaren valmöjligheter i samband med den underhållande upplevelsen. Valet man gör ger i sin tur en verklighetsupplevelse som relaterar till den verklighet vi kan förvänta oss beroende på hur miljövänliga vi tänker bli i framtiden.

Eksploria blir en unik park med inte bara revolutionerande upplevelser utan också arkitektur och installationer i material som inspirerar till fantasirika energisnåla konstruktioner.

MARIE LOUISE AARÖE